#PATOLOGIE | Moje začátky II, aneb co mi fakt (ne)šlo?

09.03.2020

UPOZORNĚNÍ:   ČLÁNEK OBSAHUJE DETAILNÍ POPISY PRŮBĚHU PITVY. NEVHODNÉ PRO OSOBY SE SLABŠÍM ŽALUDKEM!

Bude to "ízy" řízi

Myslel jsem si. Největší omyl roku. Jasný, měli jsme praxe na škole. Tam se pitvalo "o stošest". Jenže pitvání čerstvého těla je naprosto o něčem jiném. Řezání hlavy? Srůsty v břiše? Nebo snad řezání žeber? To vám ve škole neukážou! ,,Co jsem nestihl pochytit ve škole, doženu nějakým HBO "tutoriálem"." Říkal jsem si. Těch dokumentů s autentickými záběry je tam sice spousta, hltal jsem každý slovo i pohyb doktora, nicméně mi to bylo stejně prd platný.

Au! Sakra.

Chlaďák - první zastávka dne. Vytáhnout tělo, zvážit, změřit a dát na pitevní stůl. Zevní popis. ,,Posmrtné skvrny splývají na zadní části těla, posmrtná ztuhlost zachovalá na horních končetinách,.....,hlava mezocefalická, oči souměrné atd. atd. Písařka píše jak zběsilá. Do ruky beru skalpel a hezky od ucha k uchu. Tak to bysme měli. Začíná to dobře. Krok dva přichází! Elektrickou pilkou otevřít lebku. Možná si říkáte, že je to hračka. To jsem si samozřejmě říkal taky. Jenže nesmíte zapomínat na zásadní věc - lebka musí být rozříznutá rovně a ne jak horská dráha. Ano, přesně to byl můj případ. Vytáhnout mozek? Tak snad vím kde končí a kde začíná ne? Nezapomeňte přibrat prodlouženou míchu! Tak a teď podlebice. To je ta "nahovno" blána obklopující mozek - nejhorší věc na světě! Musí se to strhnout. Někdy fakt nadlidský úkol. Čím je člověk mladší, tím to jde lépe. U starších lidí se mi to nikdy nepovedlo strhnout na méně než miliontý pokus. Dobrý, well done. Jde se do těla. Vyměním čepelku skalpelu. Začínám u ohryzku a vedu řez hezky až ke genitálu. Když máte hubeného člověka, je to super, když ne, řez vedete klidně i třikrát. V jedný ruce skalpel a v druhý hák. Já tomu říkám mini hrábě, ono to totiž tak fakt vypadá :D Snažíte se oddělit co nejvíce tkáně od hrudního koše po obou stranách. Na konci mečovitého výběžku dávejte pozor ať neříznete do žaludku nebo střev. Stalo se mi to nesčetněkrát a je to fakt na nic. Tak a teď máme takzvaně otevřenou knihu a můžeme se pustit hezky do žeber. Odkličkuju - řez, kterým se oddělí klíční kost od prvního hrudního obratle. Beru kostotom a zespoda začnu štípat žebra hezky až k vrchu. První žebro (myšleno první od vrchu) je někdy vážně oříšek. Vyjmu hrudní koš. Hlavně se nepořežte jako já, pak si dáte hezky kolečko po infekčním oddělení. Střihne se osrdečník aby se zjistilo, jestli je srdce uloženo volně. Stejně tak se prohmátnou i plíce. Všechno se vypreparuje, zváží a detailně se popíšou patologický změny. Hlavně prosimvás nezapomeňte kus orgánu v těle. Rozmordovaná slezina nebo slinivka? Nic ojedinělýho. ,,Ježíš játra!" Velmi častá hláška pár milisekund před jejich proříznutím. ,,Tak kdepak máme močák? Zůstal v těle? Ups. A dokonce prožíznutej, tady si dal někdo záležet." Stane se no. Hlavně nepanikařit a chybějící kus dodat dodatečně. Nejednou se mi stalo, že jsem krkavici vytáhl po kouskách. Jedna z nejhorších věcí jsou střeva. 7 metrů pekla! Noční můra! Nejhorší jsou lidi po operaci, třeba apendixu. Miliarda srůstů a jedna velká hromada. Tady fakt musíte dávat pozor abyste neřízli někam jinam. Malá rada k ledvinám - dávejte pozor na cysty. Kolegové vás nepochválí když je hezky ohodíte při neopatrné preparaci. Tak máme všechno venku a ještě nás čeká odběr krve na toxikologii. Když se neodebírá ze splavů, tak z Arteria femoralis a to pak naháníte odkud to vlastně teče. Prozkoumané orgány se pak dají zpět do těla, to se zašije. Hlavně z toho nedělejte vyšívánky. Stačí steh co centimetr na hlavě, na těle pak co dva až tři. Nakonec se tělo odveze do šuplíku.


PS: Rukavice si berte dvoje, nejednou si jednu propíchnete.

PPS: Ty čepky jsou fakt k něčemu dobrý. Není nic horšího, než když smrdíte jak pitevna.


Kostotom - nůžky na žebra

Alexandr Daniels
Všechna práva vyhrazena 2020 
Vytvořeno službou Webnode Cookies
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky